Wednesday, September 22, 2010

JENAYAH ROGOL

Setiap kali menyebut tentang jenayah kanak-kanak, tentu semua masih ingat Allahyarham Nurin Jazlin Jazimin dan Sharlinie Mohd. Nashar.



Ketika menatap kisah penemuan mayat Nurin Jazlin pada tahun 2007 lalu, adakah kita sedar bahawa jenayah tragis terhadap kanak-kanak itu sudah hampir dua tahun berlalu.
Begitu juga kehilangan Sharlinie yang sehingga kini belum diketahui nasibnya, walaupun pihak polis masih berusaha mengesan penjenayah yang terlibat.
Selepas pemergian Allahyarham Nurin Jazlin dan kehilangan Sharlinie, adakah masyarakat sedar bahawa jenayah seperti itu mungkin akan berulang kembali?
Penjenayah tidak akan berhenti melakukan kegiatan mereka, cuma kita sebagai orang awam yang kadangkala terlupa dengan jenayah membabitkan kanak-kanak ini kerana ia tidak mustahil akan berulang, jika tiada langkah khusus diambil segera.
Jenayah rogol membabitkan kanak-kanak berusia bawah 12 tahun di negara ini perlu diberi perhatian segera oleh kerajaan apabila seramai 55 kanak-kanak di peringkat usia itu menjadi mangsa dalam tempoh empat bulan pertama tahun lalu.
Angka itu disifatkan amat serius kerana mangsa berusia bawah enam hingga 12 tahun itu menyumbang sebanyak lima peratus daripada keseluruhan 1,060 kes rogol di seluruh negara yang dilaporkan sepanjang Januari hingga April 2008.
Penganalisis jenayah tanah air, Kamal Affandi Hashim ketika mendedahkan perkara itu berkata, angka itu tidak termasuk mangsa yang berusia antara 12 hingga 15 tahun iaitu sebanyak 531 orang sepanjang empat bulan pertama tahun lalu.
Katanya, jumlah keseluruhan mangsa bawah umur 15 tahun yang menjadi mangsa rogol di kalangan kanak-kanak atau fidofilia sepanjang tempoh itu ialah 586 orang.
Menurut beliau, langkah segera perlu diambil termasuk menggubal satu undang-undang baru yang dapat menghalang pesalah laku seks yang dibebaskan dari penjara agar tidak mendekati kanak-kanak.
"Akta Perlindungan Kanak-Kanak 2001 perlu dipinda bagi mewajibkan pesalah yang mempunyai rekod jenayah salah laku seks supaya tidak mendekati kanak-kanak.
"Selama ini, fidofilia iaitu pesalah laku seks yang menjadikan kanak-kanak sebagai mangsa tidak disekat sebaik sahaja keluar daripada menjalani hukuman.
"Mereka ini bebas untuk bekerja di mana-mana dan mudah mendekati mangsa seterusnya mengulangi perilaku ganas merogol mangsa kanak-kanak," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.
Menurut Kamal Affandi, masyarakat di negara ini begitu mudah melupakan tragedi menyayat hati yang menimpa Allahyarham Nurin Jazlin Jazimin walaupun peristiwa itu pernah menggemparkan negara pada tahun 2007 lalu.
Katanya, kehilangan Sharlinie Mohd. Nashar, 5, sejak awal tahun lalu yang ketika ini masih menjadi tanda tanya semakin hilang dari ingatan rakyat selain beberapa kes membabitkan mangsa kanak-kanak antaranya, Nurul Huda Ghani, awal tahun 2004 kerana dirogol dan diliwat.
Sepuluh hari sebelumnya, mangsa rogol Harirawati Saridi, juga berusia 10 tahun ditemui mati dibunuh dengan kainnya tersingkap, di kawasan semak semasa dalam perjalanan ke sekolah di Kampung Ratau, Menggatal, Kota Kinabalu, Sabah.
"Mereka semua ini menjadi mangsa nafsu serakah penjenayah fidofilia. Sewaktu kes Nurin heboh diperkatakan, semua rakyat Malaysia melahirkan rasa sedih dengan kehilangannya itu yang begitu tragis.
"Tetapi cuba anda namakan kepada saya satu program tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang dilakukan oleh syarikat swasta berkaitan dengan pencegahan jenayah, khususnya bagi membendung jenayah rogol di kalangan fidofilia, ia tidak ada.
"Ketika Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya menyelesaikan sejumlah 993 daripada 1,060 kes rogol yang dilaporkan iaitu kadar penyelesaian sebanyak 93.68 peratus, di sinilah perlunya peranan kita sebagai masyarakat dan agensi badan korporat untuk membantu membendung jenayah rogol di kalangan kanak-kanak ini," jelasnya.
Kata beliau, tanpa kerjasama semua pihak, usaha mencegah jenayah seksual ini tidak akan berjaya, malah apa yang dikesalkan ialah pihak swasta perlu memperbanyakkan program kesedaran termasuk ceramah dan bengkel kesedaran tentang bahaya jenayah ini di sekolah, taman perumahan dan kawasan pedalaman.
Kamal Affandi berkata, usaha ini perlu kerana ia adalah satu-satunya langkah terbaik bagi menangani jenayah rogol di kalangan pesakit fidofilia yang tidak mempunyai penawar.
SITI WAN AHAIDA BINTI IBRAHIM

198154

No comments:

Post a Comment